För fyra år sedan köpte Anders Richardsson loss sin Merlo P65.14 från sin arbetsgivare och startade eget. Fram tills nu har maskinparken vuxit med ytterligare två maskiner och fler kan det bli.
– Jag har fått så många kunder det senaste året. Om jag får tag i rätt förare och kan räkna hem en till maskin kommer det absolut att bli en till, säger Anders Richardsson, Richardssons Lulltjänster AB i Varberg.
Anders Richardsson har drivit företaget Richardssons Lulltjänster AB sedan 2018 men har betydligt längre erfarenhet än så av att köra teleskoplastare.
– Jag började köra en Lull-maskin 1990, men efter det gick jag över till att köra lastbil och jobbade med det i 17 år. Sedan fick jag frågan av en bekant om jag hade lust att börja köra teleskoplastare igen och jag trivdes väldigt bra med det så jag hoppade på det, berättar Anders Richardsson.
I april 2011 anställdes han som teleskoplastarförare och jobbade som anställd till 2017.
– Då kände jag att jag hellre ville bli egen och det var inga problem för min chef. Jag fick fortsätta köra som f-skattare, fortsätter han.
Året därpå tog han steget fullt ut och frågade om han fick köpa loss maskinen från sin uppdragsgivare.
– Företaget som ägde maskinen hade bara en Merlo bland en massa andra entreprenadmaskiner. Min chef tyckte att det var lika bra, om jag skulle köpa en egen maskin skulle jag ändå ta alla jobben och han skulle inte ha nytta av maskinen, berättar Anders Richardsson.
År 2020 kom en förfrågan från Implenia, som bygger tunneln under Varberg, om Anders kunde bistå med ett par maskiner. Anders bestämde sig för en Merlo P40.13 och en Merlo Roto 50.30 Plus.
– När vi hade börjat köra insåg jag att vi behövde kunna nå lite längre. En 40.18 passade våra behov bättre och efter dialog med Hüllert kunde de tänka sig att köpa tillbaka maskinen så att jag istället kunde en maskin som bättre motsvarade våra behov, berättar Anders.
Relationen med Hüllert beskriver Anders Richardsson som något alldeles extra.
– De ställer verkligen upp i vått och torrt. Den relation jag har med Hüllert går inte att få någon annanstans. I min värld finns det bara ett märke av teleskoplastare, det finns ingenting som skulle få mig att välja ett annat märke idag, säger han.
Lulltjänsters maskinpark består av en P65.14, en Roto 40.18 och en Roto 50.30 S Plus.
De senare två kör på heltid åt Implenia fram till 2025. Den stora maskinen används för att sätta stag i den norra delen av tunneln där ett slags tråg konstrueras. På samma ställe kör den lilla maskinen som servicemaskin. Bland annat är den behjälplig med en domkraft som används för att spänna stagen.
Anders tillbringar sina arbetsdagar i Merlo P65.14 som gör olika typer av servicejobb runtom i Varberg.
– Mycket lossningar av gods, lyft och service på olika byggen. Jag är den enda som kör ”taxijobb” i Varberg och det har ökat kraftigt det senaste året. Jag har fått en massa nya kunder, berättar han.
– Jag gör ofta jobb som en kranbil kanske skulle ha gjort annars. Har man bara känslan i handen och inte går över gränsen så är det inga problem. Jag tycker om utmaningar, säger han.
En stark anledning till att Anders väljer Merlo är maskinernas pålitlighet och att servicens funkar så bra. Jag anlitar Hüllerts servicepartner i Göteborg, Steens T & E, och det har fungerat jättebra. De kommer ut samma dag och förstår att jag inte kan stå stilla med maskinerna. På tunnelbygget stannar hela arbetet på den delen av arbetsplatsen om inte mina maskiner kör, förklarar han.
Förutom Anders har Richardsson Lulltjänster ytterligare en anställd och en f-skattare på heltid. Om rätt person dyker upp kan Anders tänka sig att anställa en förare till och investera i ytterligare en maskin.
– Jag har fått en förfrågan men svårigheten är att hitta rätt förare. Nu ska jag ligga lågt det här året och bygga upp lite kapital i företag så får vi se till nästa år. Jag har även fått bra hjälp med finansiering av maskinerna genom Hüllert.
Nyfiken på Merlo teleskoplastare?
Här hittar du din lokala säljare som kan hjälpa dig med svar på dina frågor.